кандидат педагогічних наук, доцент
Біографічна довідка:
Закінчила Чернігівський державний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка (2001) та аспірантуру Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова (2006).
Кандидатська дисертація за темою «Розвиток комунікативних умінь старшокласників у процесі застосування інтерактивних технологій на уроках української мови» захищена в 2011 р. (Інститут педагогігки НАПН України).
У 2013 році отримала вчене звання доцента.
У 2019 році закінчила Школу освітніх управлінців в Києво-Могилянській бізнес-школі.
Стаж науково-педагогічної роботи – понад 20 років.
Наукові інтереси: проблеми формування професійного мовлення у здобувачів вищої освіти; лінгвосинергетика; інноваційні програми підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО; культура мовлення державних службовців.
Волонтерка, популяризаторка української мови, спікерка освітніх івентів.
Сертифікована тренерка освіти (НАПН України, 2018).
Співорганізаторка Фестивалю європейських освітніх практик EduFest до Дня Європи і Дня науки в Україні (18 травня 2019 року, м. Чернігів, понад 300 учасників).
Ініціаторка створення й координаторка Центру розвитку професійної майстерності й лідерства НУ «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка ( 2021– 2024) .
Є співзасновницею Громадської організації «Платформа освітніх ініціатив» і членкинею Громадської організації «Інститут громадянської освіти та праці».
Нагороди та відзнаки:
Почесна грамота Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації.
Почесна грамота Чернігівської міської ради.
Стажування і підвищення кваліфікації останніх років.
Співавторка програми і тренерка інноваційних курсів підвищення кваліфікації: курс педагогічного натхнення «Окрилені» (2019 р.). курсів вдосконалення викладацької майстерності «Окрилені» (2021 р.), курсу «Українська мова для виконання професійних обов’язків» (2023 р.).
Авторка і тренерка курсу для освітян «Україномовна компетентність як складник успіху педагога» (2021 р.).
Пройшла очно:
- Міжнародне Науково-педагогічне стажування «Innovation technologies in the field of education and science: experience of European Union and its implementation in the educational process» (Південночеський університет в місті Чеське Будєйовіце Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 25.02.2019 –15.06. 2019 року, Чехія; 108 год.),
- Тактична медицина для цивільних (курс для інструкторів).The Tactical Trauma Care for Civilians Instructor Course (Institut ratownictwa medycznego , 17-18.09.2022);
- «Європейські практики збереження життєвого балансу та благополуччя педагогів» (проєкт «Вивчення Європи: освітній вимір» програм Erasmus+; Чернігів; 13.05.2023 – 03.06. 2023; 36 год.).
дистанційно:
- International online-seminar «Teacher education of the 21st century: new challenges and solutions» (November 10 – December 1st, 2021; 72 год.);
- програму підготовки тренерів ЗВО/ЗФПО з метою надання підтримки професорсько-викладацькому складу ЗВО/ЗФПО у розробленні нових освітніх програм (проєкт «Навчаємось разом», який фінансується Міністерством закордонних справ Фінляндії та ЄС; 14 вересня — 22 грудня 2021 року; 180 год.),
- курси підвищення кваліфікації «Мистецтво педагогічного спілкування» (15.06.2022 – 29.06.2022; 60 год.)
- курси підвищення кваліфікації «Європейські програми для галузі освіти: можливості для України» (проєкт «Вивчення Європи: освітній вимір» програм Erasmus+; 30.01–11.02.2023; 90 год.);
- курси підвищення кваліфікації «Європейський Союз: учора, сьогодні, завтра» (проєкт «Вивчення Європи: освітній вимір» програм Erasmus+; 09.06–22.06.2023; 60 год.);
- Всеукраїнське науково-педагогічне підвищення кваліфікації «Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції» (1 липня – 11 серпня 2024 року; Center for Ukrainian and European Scientific Cooperation; 180 год.).
Грантова діяльність.
- Тренерська участь у проєкті «3D підтримка здобувачів освіти: Dопомога собі, Dопомога іншим, Dопомога довкіллю на демократичних засадах в умовах воєнного часу» (в рамках проєкту «Розвиток культури демократії в педагогічній освіті в Норвегії, Україні та Палестині» за фінансової підтримки Норвезького агентства з міжнародного співробітництва та підвищення якості вищої освіти (DIKU, Норвегія); 1.09.2022 р. – 30.11.2022 р.);
- Тематично-інформаційне забезпечнення в проєкті «Освітнє кафе «Підтримка Учителя Нової Школи» (ПУНШ)» (в рамках проєкту «Розвиток культури демократії в педагогічній освіті в Норвегії, Україні та Палестині», за фінансової підтримки Норвезького агентства з міжнародного співробітництва та підвищення якості вищої освіти (DIKU, Норвегія); 1.09.2022 р. – 30.11.2022 р.);
- Керівництво проєктом «Українська мова й культура в Європі: італійський досвід, співпраця, перспективи» (Гранти мобільності: освіта і робота з молоддю; Німецький культурний центр Гете-Інститут при Посольcтві Федеративної Республіки Німеччина в Україні в межах програми House of Europe; 5-18 травня 2024 р., м. Сієна, Італія).
Публікації:
- Монографії:
Формування лідерських якостей у студентів засобами неформальної освіти (на прикладі створення й функціонування молодіжної платформи «СПЕКТР») / Освітнє лідерство: від теорії до практики : монографія / авт. кол. ; за наук. ред. В. Р. Міляєвої ; Київський університет імені Бориса Грінченка [Електронне видання]. – Київ ; Кривий Ріг : Вид. Р. А. Козлов, 2021. 296 с. С. 185 – 202. (у співавторстві з Воєділовою О.М., Кузніциною А.О.).
- Навчальні та навчально-методичні посібники:
- Самостійна робота як важливий засіб формування творчих здібностей в учнів початкових класів / Методичні рекомендації для вчителів початкової школи та студентів факультетів початкового навчання вищих педагогічних навчальних закладів IIIIV рівня акредитації]. — Чернігів: ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка, 2003. — 46 с.
- Наукові засади проблеми розвитку комунікативних умінь учнів у процесі використання інтерактивних технологій на уроках української мови. Посібник для студентів та вчителів. –Чернігів: ПБП «Віст-сервіс», 2006. –73 с. ( у співавторстві з Головчук С.)
- Тестові завдання з української мови : зб. тестових завдань для студ. 1-3 курсів денної і заочної форм навчання нефіл. спеціал.. Чернігів : ЧНПУ, 2015. 93 с. ( у співавторстві із Сеніною В.К.).
- Тестові завдання як форма контролю виконання самостійної роботи з дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 2015. – 52 с.
- Практикум з «Української мови за професійним спрямуванням» / Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів – Чернігів: ЧНПУ, 2016. – 49 с. (у співавторстві з К.В.Пономаренко).
- Педагогічні умови підготовки майбутніх фахівців початкової школи до вдосконалення орфографічної грамотності учнів. Чернігів, 2018. 32 с. (у співавторстві з М.В.Скидан).
- Публікації у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України:
- До питання про розвиток творчих здібностей у молодших школярів . Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Випуск 10. Серія: Педагогічні науки: Збірник. Чернігів: ЧНПУ, 2002. № 10. 220 с. — С. 89–90.
- Особливості викладання української мови в ліцеї. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Випуск 24. Серія: Педагогічні науки: Збірник. Чернігів: ЧНПУ, 2002. № 24. 164 с. С. 91–94.
- Психологічні аспекти мовленнєвого розвитку старшокласників. Українська мова і література в школі. 2005. №5. С. 9–11.
- Місце інтерактивних технологій в системі психолого-педагогічних інновацій. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка : зб. Чернігів : ЧДПУ, 2006. Вип. 38. С. 184–187.
- Проблема мовленнєво-комунікативної підготовки старшокласників у практиці навчання рідної мови. Українська мова і література в школі. 2007. № 6. С. 6–9.
- Наукова спадщина К. Д. Ушинського й сучасні проблеми навчання рідної мови в школі. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка : зб. Чернігів : ЧДПУ, 2008. Вип. 56. С. 132–135.
- Інтерактивні прийоми кооперативного навчання як засіб розвитку комунікативних умінь старшокласників. Дивослово. 2009. № 6. С. 2–4.
- Інтерактивні технології колективно-групового навчання на уроках української мови в старшій школі . Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Гол. ред.: Мартинюк М. Т. Умань: ПП Жовтий О. О., 2009. 230 с. Ч. 3. 230 с. С. 53–62.
- Теоретичні аспекти формування комунікативної компетентності учнів старшої школи. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Випуск 90. Серія: Педагогічні науки: Збірник. Чернігів: ЧНПУ, 2011. № 90. 272 с. С. 52–54 .
- До питання про застосування інтерактивних технологій на уроках української мови в старшій школі. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Випуск 93. Серія: Педагогічні науки: Збірник. Чернігів: ЧНПУ, 2011. № 93. 368 с. С. 84–87.
- Лінгвістичні передумови формування комунікативної компетенції в процесі вивчення української мови. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Випуск 96. Серія: Педагогічні науки: Збірник. — Чернігів: ЧНПУ, 2012. № 96. 272 с. С. 67–71.
- Технології опрацювання дискусійних питань на уроках української мови в старшій школі. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Випуск 97. Серія: Педагогічні науки: Збірник. Чернігів: ЧНПУ, 2012. № 97 520 с. С. 188–191.
- Парна й групова робота як ефективний засіб формування комунікативного мовлення в учнів початкової школи. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань: ПП Жовтий О. О., 2012. Випуск 42. Ч. 2. 404 с. С. 86–93 .
- До питання про ґенезу мовлення дитини від народження до юнацького віку. Вісник ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка. Вип. 117 / ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка; гол. ред. Носко М. О. Чернігів: ЧНПУ, 2014. 386 с. С. 312 – 315 .
- Застосування інтерактивних технологій на уроках української мови в старшій школі (на прикладі технологій опрацювання дискусійних питань). Українська мова і література в школі. 2014. № 2 (112). 64 с. С. 19–23 .
- Творча самостійна робота судентів неспеціальних факультетів у процесі вивчення дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» Вісник ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка [Текст]. Вип. 135 / ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка; гол. ред. Носко М. О. Чернігів: ЧНПУ, 2016. 284 с. С. 167 – 171.
- Дженджеро О.Л., Лінгвокомунікативна компетентність особистості як важливий структурний компонент професійної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти. / Молодий вчений. 2018. №2.1 (54.1) лютий . С. 32-36. (співавтор Дятлова І. С.) Index Copernicus
- Нормативність усного професійного мовлення майбутніх учителів початкової школи / NEW INCEPTION : науковий журнал / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка ; голов. ред. С. І. Стрілець. Чернігів, 2020. № 2. 89 с. С. 18–26. (співавтор Янко Н.О.).
- Використання технологій опрацювання дискусійних питань у підготовці майбутніх учителів початкової школи / Український педагогічний журнал. 2021. №3. С. 86-93. (співавтор Ющенко С.М.).
- Театралізовані ігри як інструмент розвитку комунікативної компетентності молодших школярів / «Український педагогічний журнал» №4 (грудень) 2023 року. С. 147-157. (співавтор Горєлова О.В.).
- Мовне сьогодення майбутніх освітян: виклики й перспективи формування національної ідентичності / NEW INCEPTION: науковий журнал / Національний університет «Чернігівський колегіум» іменіТ.Г. Шевченка; голов.ред. С.І.Стрілець. Чернігів, 2023. No3-4 (13-14). С. 62-72. (співавтор Пономаренко К.).
- Інші наукові публікації
- Дещо про переваги інтерактивного навчання в шкільній практиці. Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України; за ред. академіка С. Д. Максименка. Київ : Главник, 2005. Вип. 26, в 4 т., Т. 1. С. 480-484.
- Комунікативне спрямування у навчанні рідної мови. Комунікативна компетенція у професійній діяльності педагога і психолога : зб. наук. пр. Полтава : Освіта, 2007. С. 132 – 135.
- Збагачення професійного мовлення студентів нефілологічних спеціальностей українською науковою термінологією. Теоретические и практические научные инновации // Сборник научных докладов. — Краков: Sp.z o. o. «Diamond trading tour», 2013. — 184 c. — C. 41–45.
- Типові помилки старшокласників у переказах з творчим завданням. Zbior raportow naukowych. Konferencji Miedzynarodowej Naukowi-Praktycznej «Pedagogika. Realizacja badan I projektow» (30/07/2015 – 31/07/2015). – Warszawa: Wydawca: Sp. z.o.o. «Diamond trading tour», 2015. – 68 str. – Str. 46 – 50.
- Творча самостійна робота студентів неспеціальних факультетів у процесі вивчення дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Педагогічні ідеї Софії Русової у контексті сучасної освіти : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 160-річчю від дня народження С. Ф. Русової. — Чернігів : Десна Поліграф, 2016. — 252 с. — С. 137—138. Тези.
- Правописні проблеми кінця ХХ – початку ХХІ ст. / Новые тенденции в науке: материалы IV (LXVIII) Международной научно-практической конференции по философским, филологическим, юридическим, педагогическим, экономическим, психологическим, социологическим и политическим наукам (Украина, г. Киев, 29 апреля 2016 г.). — Горловка: ФЛП Пантюх Ю. Ф., 2016. — 71 с. — С. 13 — 17. ( у співавторстві з Петренко Ю.).
- Дженджеро О.Л., Максак І. В. Мовні виклики й загрози українського сьогодення / Людина – суспільство – держава. Права та обов’язки: історія питання та сучасний стан: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції, м. Кривий Ріг, 28 жовтня 2016 року / Упорядники: – Кривий Ріг : ДЮІ МВС України, 2016. – 302 с. — С. 110 —113. ( у співавторстві з Максак І.).
- Пошук професійно зорієнтованих стратегій навчання у ВНЗ. / Ukraine — EU. Modern Technology, Business and Law: collection of international scientific papers: in 2 parts. Part 2. Current Issues of Legal Science and Practice. Management and Public Administration. Innovations in Education. Environmental Protection. Engineering and Technologies. — Chernihiv : CNUT, 2017. — 208 p. — P. 227—229.
- Запитання як запорука успішної діалогової взаємодії в навчанні / Збірник матеріалів Міжнародної конференції «Інноваційні технології в науці та освіті. Європейський досвід»: Матеріали у 2-х томах. —Том ІІ. — Дніпро—Відень, 2017.— 400с. — С. 43—47. ( у співавторстві з Пономаренко К.).
- Пріоритетні напрями модернізації української освіти в контексті європейських стандартів/ Українство: динаміка сенсів і вимірів національного буття: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції, м. Кривий Ріг, 10 листопада 2017 року / Упорядники: Сабельникова Т.М. та ін. – Кривий Ріг : ДЮІ МВС України, 2017. – 308 с. С. 214—217.
- Від констатації проблем до успішного реформування української освіти. / Українство: динаміка сенсів і вимірів національного буття: матеріали Всеукр. наук. конф., м. Кривий Ріг, 9 лист. 2018 р. Кривий Ріг : ДЮІ МВС України, 2018. 296 с. С. 182—185.
- Шляхи оновлення освітнього середовища в закладах вищої освіти / Конкурентоспроможність вищої освіти України в умовах інформаційного суспільства: збірник тез ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (11 жовтня 2019 року, м. Чернігів) / Чернігів. нац. технол. ун-т . Чернігів, 2019. 293 с. С. 25-27. (у співавторстві з Воєділовою О.).
- Алгоритм розроблення інтегрованого уроку з фізичної культури та української мови // Інноваційні трансформації освітнього простору: зміст, напрями і технології реалізації: Матеріали VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених і студентів (16 травня 2019 року, м. Чернігів) / Національний університет Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка / відп. ред.. Г. І. Жара. Чернігів: НУЧК імені Т.Г.Шевченка, 2019. 140 с. (у співавторстві з Кузніциною А., Воєділовою О.).
- Упровадження інтерактивних методів навчання в процес розвитку комунікативної компетенції майбутніх учителів фізичної культури / Фізичне виховання і спорт в навчальних закладах України на сучасному етапі: стан, напрямки та перспективи розвитку: збірник наукових праць ХХVІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (29-30 травня 2020 року, м. Кропивницький) / Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Кропивницький, 2020. С. 24-29. ( у співавторстві з О. Багінською, І. Шелупець).
- Розвиток творчої самостійності студентів фізичного виховання / Інноваційні трансформації освітнього простору: зміст, напрями і технології реалізації: збірник тез VІІ Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції молодих учених і студентів (14 травня 2020 року, м. Чернігів) / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка. Чернігів, 2020. ( у співавторстві з Онищук Б.).
- Сучасні підходи до іміджевих характеристик педагога / Стратегії та практика організації освітнього процесу в умовах невизначеності: нові виклики та перспективи реалізації / Матеріали Всеукраїнської онлайн-конференції з міжнародною участю. Чернігів: НУЧК імені Т.Г. Шевченка, 2023. С. 110-112.
- Поради майбутньому вчителю початкової школи щодо використання технології LEGO / Наука і молодь в ХХІ сторіччі: Матеріали ІХ Міжнародної молодіжної науково-практичної інтернет-конференції. Полтава, 2023. 1119 с. С. 605–608. ( у співавторстві з Горєловою О.).
- Мовленнєва грамотність як важливий складник професійної компетентності працівників пробації / Реформа пробації: можливість обирати майбутнє : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 26 квітня 2024 р.) / голов. ред. О. В. Висоцька; Пенітенціарна академія України. Чернігів : ПАУ, 2024. 336 с. С. 174–177.
- Актуальність ідей К.Д. Ушинського в контексті ціннісних орієнтирів Нової української школи / Теорія і практика сучасної освіти та науки в Україні у світлі ідей К. Д. Ушинського (1823/1824-1870/1871) : Матеріали Всеукраїнської науково-практичної студентської конференції. За ред.: Стрілецької Н.М., Носко Ю.М. Чернігів : НУЧК імені Т.Г. Шевченка, 2024, 106 с. С. 34-36. ( у співавторстві зі Шмагаловою О.).
- Міжнародна академічна мобільність як важливий напрям європеїзації української вищої освіти / СУЧАСНА ОСВІТА В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗОВАНОГО СВІТУ: РЕАЛІЇ,ВИКЛИКИ, ПЕРСПЕКТИВИ: матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції до 65-річчя факультету дошкільної, початкової освіти і мистецтв (м. Чернігів, 23-24 травня 2024 року). Чернігів : НУЧК імені Т. Г. Шевченка, 2024. 180 c. С. 47-48. (у співавторстві з Пономаренко К.).